interview - belle & sebastian

interview mit stevie jackson & chris geddes von belle & sebastian über katastrophale kellnerinnen, schreckliche konzerte und den super-hype franz ferdinand... während wir den gut gelaunten technikern bei der arbeit zusehe,
gehen wir noch mal durch, was wir gleich von unserer lieblingsband wissen
wollen. ein wenig aufgeregt sind wir schon, dreht sich doch seit einiger
zeit bei uns in kopf und cd-spieler alles um die sympathischen schotten.
sind sie wirklich so niedlich, wie sie sich in ihren videos und auf
der bühne präsentieren? werden wir sie alle erkennen? oh guck
mal, da ist sarah martin... ob sie sich denn auf hamburg freuen und schon ein wenig sight-seeing
machen konnten, wollen wir als erstes wissen. also hieß es früh aufstehen? rough trade hat passend zur tour die suche nach der 'most catastrophe waitress' deutschlands gestartet, nachdem das aktuelle album nach einer kellnerin benannt ist, in die stuart murdoch sich angeblich verguckt hat. wir fragen stevie und chris nach ihrer persönlichen 'catastrophe waitress'. stevie: the waitress that comes to my mind is the one that i
was in love with. and that was sort of catastrophic for me. so i did
think of her to be a catastrophe waitress. but i guess it was me. i
was a catastrophe, not her. she was actually quite efficient when it
came to bringing my coffee and my soup. sie waren ja beide selbst mal kellner. und was war das schlimmste, das ihnen dabei widerfahren ist? chris: just having to go to work every day. it was all just
uniformly bad. i definetely prefer being in the kitchen, scrubbing a
while, chopping stuff up rather than having to walk around and take
orders of people. the working atmosphere was always much better in the
kitchen rather than on the floor. sozusagen vom tellerwäscher zum popstar. wie im märchen. so klingt auch häufig die musik von belle & sebastian. sie scheint viele leute emotional zu berühren, bringt sie sogar manchmal zum weinen (so selbst miterlebt beim haldern-festival). was macht die musik aus? oder sind es die texte? stevie (lacht): i think, at the haldern festival we were
so bad, people were crying. we were totally blowing off stage by notwist.
they are really good. but i've never actually seen anyone crying. und selbst schon mal auf der bühne den tränen nahe gewesen? stevie: i don't remember ever crying on stage. i've been in tears coing off stage. tears of frustration, of anger. i remember we've done a gig in brussels in 1998 and i think i was crying at the end. i thought we were just the worst band in the world. that's the one time i remember crying. aber von chris gibt es noch die geschichte übers auf die bühne kotzen... chris (lacht und guckt verstohlen auf den boden): i've thrown up on stage not during the concert though, but during the soundcheck. i was probably crying at the same time as well. it was years ago, one of the first shows we did, christmas 1997 in manchester. we did three shows over two days: saturday night, sunday matinee and sunday night. some bright spark thougt it would be a great idea to have the aftershow-party after the saturday night-concert. that's when i got really wracked on a saturday night and had to be back into soundcheck, because the gig was really rubbish. nach diesen peinlichkeiten räumen die jungs erst mal mit dem vorurteil auf, selten auf tour zu sein: sie sind eben nur selten in good old germany. warum, weiß niemand. zur frage, was das publikum auf den verschiedenen kontinenten unterscheidet, hier der weisheit letzter schluss: stevie: in my experience, the warmer the climate the wilder the audience. (womit dann auch geklärt wäre, warum das hamburg-publikum vor allem durch höfliche zurückhaltung auffiel) zurzeit gibt es viel neues und aufregendes aus der glasgower musikszene. was halten sie von dem rasanten aufstieg von franz ferdinand? stevie: i thought they were amazing. their first song from maybe
a year ago it was like an art happening thing. and just the fact that
it was an art happening made it seem really exciting and good. i've
known the singer alex for years and always thought he was really charismatic
and really cool looking and a good singer. i've seen his previous bands
a lot, but when i saw franz ferdinand i thought it was the best band
he's ever been in. it sounded really good and it looked really good.
i thought from the start that they would be pretty successful. but i
didn't realize that they'd be the biggest band in britain. they're huge.
it's amazing. ist glasgow zu einer der wichtigen großen musikschmieden der welt geworden (mit bands wie teenage fanclub, mogwai oder eben belle & sebastian)? chris: no i don't think it is. i think a lot of good bands have
come out of glasgow but i don't think anything has ever happened in
glasgow which has fundamentally changed the whole nature of music. like
detroit or new york or kingston/jamaica. or even kraftwerk. something
of that degree of importance. i think there's a big difference between
there being like some good bands from somewhere or there being like
some kind of major turning point. i don't think glasgow is contributed
to that. it's maybe the way i look at music, but most of the stuff that's
happened in glasgow, come out of glasgow is just little off-shoots,
just little footnotes to the march forward of musical progress. nachdem belle & sebastian anfangs lediglich ein schul-projekt waren, schlug das erste album ein wie eine bombe. wie ist das klima innerhalb der band? oder ist belle & sebastian immer noch eher ein musik-projekt, das jederzeit auseinandergehen kann? stevie: it would be a shame to split up at this point because after the initial getting together there was a long period of uncertainty and unhappiness. for a few of us. well, personally speaking, i nearly quit lots of times. but i just kind of came through it all and it feels really good at the moment. we're playing lots of shows and the vibe in the band feels quite good i think. and because we made a better record as well. so the challenge is there to continue, to try and improve. so for me the last couple of years have been an upswing. i can grow with that a bit longer. i don't really want to go back to being a dish-washer. und dann natürlich noch die frage nach den musikalischen favourites und einflüssen. chris: at the moment it's a band called the heptones, a sort
of reggae vocal group. they made records for the 60's right through
the 70's. they're on top of my favourites at the moment. my favourite
new stuff is the new stereolab album. it's really amazing. i saw them
in glasgow a couple of weeks ago. i didn't think the concert sounded
quite as good as the record. it was a kind of emotional scene without
mary. tja, und bevor er nochmals eine lobeshymne auf franz ferdinand anstimmen kann, kommt stevie dreads und beendet unser interview. wir hätten noch stundenlang mit diesen beiden sympathischen typen quatschen können. um das kurz klarzustellen: stevie jackson ist in echt genauso smart und schick wie im video (sein auftritt in 'wrong girl' ist nicht gespielt!) und chris geddes ist einfach nur süß. ja, das war ein schöner tag, als wir damals unsere lieblingsband
interviewt haben...
|
weitere interviews
|